/**/
Subscribe Twitter

Restoran Asam Pedas Merecik


Terliur ingat asam pedas ni...


Minggu ni minggu makan agaknya. Asyik up citer makan ja kan. Tak pa la selagi ada minat nak menulis, teruskan ja la ya.



Restoran Asam Pedas Merecik
No. 22, Jalan Pulai 62
Taman Pulai Utama, 81300 Johor Bahru, Johor

Phone: +60 19-728 3711

Waktu : Selasa - Ahad 11pg - 11 mlm
Tutup : Isnin





Keadaan restoran bole dikatakan bersih jugak sekelilingnya walau pun bagi aku tak cukup lagi sebab masih tak teratur susunan dan tampalan aksesori. Maklum restoran baru buka. Harap dapat diteruskan untuk jangka masa lama ya.










Macam-macam masakan panas kat sini. Tengok kat menu, harga makanan bole diterima la sebab tak terlalu mahal.

Nasi campur makan tengahari memang tak disediakan kat sini ya. Hanya lauk asam pedas pelbagai ikan hidangan set sahaja dihidangkan waktu tengahari. Kalau yang memang tengah lapar tak digalakkan datang sini sebab hidangan sampai agak lambat.

Order untuk makanan bergoreng hanya dibuat waktu petang dan malam saja.










Aku order set asam pedas ikan pari dan ikan tenggiri. Agak lambat jugak order nak sampai. Perut dah bunyi aneka lagu ni. Tapi berbaloi penantian tu sebab lauk asam pedas tu memang kaw-kaw sedap.

Setakat ni memang belum ada yang bole lawan masakan asam pedas Johor ya. jangan kecam aku eh sebab dah pergi semua negeri bila layan asam pedas diaorang tu tak menangkap sangat kat tekak. Ngeh-ngeh...

Pernah beli untuk makan malam. Tak menghampakan sebab servis cepat plak bila malam. Mee hun sup, mee rebus dan mee goreng sedap. Nasi goreng je yang agak kurang sedap kat sini.




Ok la ni ja nak citer bab makan kali ni. Sambung lain kali ya. Nyum..erkk...kenyang sudaaa...!


Mana satu nak ngap dulu ni ek...?


























































Cerita Saya Yang Korang Mesti Baca Jugak :)


Minyak Herba Asmak

Kegilaan Mengumpul Beg Tangan


Bag idaman di genggaman...


Selamat pagi dan ceria semua. Dalam perjalanan nak pergi kerja tadi ternampak sorang akak bawa handbag yang sangat comel dan menarik. Terus terasa nak up citer pasal handbag la hari ni.

Aku memang suka dengan pelbagai gaya dan corak beg dari kecil lagi. Pernah berangan bila dah kerja nanti aku nak ada hobi kumpul handbag banyak-banyak. Ikut warna dan macam-macam corak dan bentuk. Alhamdulilah angan-angan ku menjadi kenyataan. Aku menjadi seorang pengumpul beg tangan yang tegar. Eh betol ke ayat aku ni? Haha...




Pernah tak korang dengar orang lelaki ni kalau mintak tolong bawa handbag sekejap, mulut tu mula la mengomel. Eh, apasal berat sangat beg ni? Bawak batu ke apa? Ha gitu la rungutan yang selalu kita dengar. Tau mengomel je tapi tak tau apa isi kat dalam tu. Masa bercouple dulu bole plak bawak segala tok nenek barang tanpa banyak bunyi. Kih-kih...

Kekadang bukan penuh dengan barangan peribadi sendiri ja tapi terselit jugak pampers anak la, botol susu anak la dan macam-macam lagi. Paling sadis sekali bila si laki tu letak sekali barang dia dalam handbag tu. Mana la tak berat kan?

Kalau aku memang tak da can langsung la laki aku nak letak macam-macam dalam handbag aku. Kalau nak dengar lagu keroncong yang mendayu keluar dari mulut aku ni bole la cuba letak. Wakakaka....

Berat macam mana pun handbag aku tu, biar aku angkut sendiri. Tak suka la tengok lelaki bawak beg perempuan. Macam kelakar ja rasa. Apa pun itu hak dan pilihan masing-masing. Tak da orang nak marah pun.




Dek kerana sayang dengan handbag-handbag ni ada sekali tu aku simpan tak pakai-pakai. Beg tu semua beli masa melancong ke Guangzhou, China. Bila keluarkan semula dari almari, ada yang berkulat dan ada yang rosak, terkopek dan sebagainya. Terkempam agaknya tu yang jadi macam tu. Menyesal tak sudah betol.

Aku memang rajin mengemas handbag ni kalau dah rasa bosan tengok terletak di tempat yang sama je setiap hari. Ada sekali tu dah punggah keluar semua lepas tu rasa macam nak muntah plak tengok banyak sangat. Macam penat plak nak kemas dan susun semula.

Berjam-jam duduk, bila bangun pinggang sakit. Hai la nasib nak buat macam mana kan? Dah selerakkan kena la kemas semula.

Mula dari hari tu kalau nak kemas handbag aku akan keluarkan ikut susunan sebab kalau tetiba mood malas datang boleh stop masa tu jugak dan sambung lain kali. Tapi biasanya memang aku akan buat terus la tak kuasa nak buang masa buat lain kali, banyak benda lagi nak buat. Kui-kui..







Macam-macam tempat simpanan beg dah aku siapkan. Dari dalam almari, letak kat luar almari. Dari luar almari, letak dalam almari semula. Yang terbaru ni baru la letak dalam almari bertutup. Cuma aku belum gantung je beg-beg tu kat dalam bilik. Rasa semak sungguh kalau masuk bilik tengok benda bergantungan.


Almari pertama




Almari Kedua




Almari Ketiga







Almari Keempat




Aku memang akan ikut kategori dan warna beg bila menyimpan dalam almari. Menyenangkan untuk nak ambil. Ingat tempat terus capai je. Sebenarnya kita sendiri yang boleh ubah sebab kita yang uruskan keperluan diri kita sendiri. Takkan berseraknya tempat handbag atau apa saja kalau kita ambil dan simpan semula di tempat yang betol.

Jangan la salahkan orang lain kalau bilik sendiri tu berselerak sebab kita je yang tinggal kat bilik tu kan? Umpama macam orang kata, badan kita, kita je yang tau segalanya. Contoh ja la tu kan.

Antara bag yang masih ada dan diguna pakai. Yang lain dah let go.


Sling Bag










Wallet




Dinner Bag










Bag Kerja



















Bag Shopping













Ada beberapa bag fevret aku selain jenama Carlo Rino tu. Sling bag ni aku beli kat Europe. Nasib baik sempat beli masa nak ke Paris dari Zurich. Owh rindu plak nak ke Switzerland lagi.

Letak la barang apa pun dalam beg ni, tetap rasa ringan dan selesa bila letak di bahu atau selempangkan.







Dan yang ni plak hadiah dari anak aku waktu sambutan hari ibu yang lepas. Warna fevret tu. Tq anak-anak ibu.




Orang lelaki selalu bertanya, kenapa orang perempuan suka bawa handbag? Kan memberatkan diri? Tak rimas ke ada benda tersangkut kat bahu? meh sini aku nak terangkan sikit tentang bawa handbag ni.

Pertama sekali, boleh mengurangkan risiko kehilangan barang sebab semua letak dalam 1 tempat terus angkut. Cuba korang bayangkan kalau korang pegang beg duit, handphone, alat solek, mana nak cukup 2 tangan tu? Silap-silap bole jatuh dah rosak barang. Tengah shopping pilih macam-macam dah tercicir ntah mana letak. Macam-macam lagi la kemungkinan akan jadi.

Kedua, kalau berhandbag ni automatik penampilan kita nampak lain. Elegant dan moden. kalau yang dah comel tu lagi la nampak comel. Tapi mesti la kena dengan gaya masa tu. Perlu diingatkan kalau nak bawak handbag tu pastikan yang sepadan dengan badan. Jangan badan kecik tapi bawak beg sebesar-besar alam. Nampak macam kartun plak nanti. Hehe...




Ingat di hati tak nak kumpul dah handbag ni sebab dah penuh almari. Lagi pun ada yang tak berpakai lagi. Tapi macam biasa aku selalu terjebak kalau pergi shopping center yang ada sale ni.

Terbaru ni pergi LENO ada buat clearance sale gara-gara ajakan geng bas sekolah. Dalam tak nak membeli, akhirnya rambang mata, maka beratus la duit, laju je keluar dari wallet. Nak buat macam mana, dah suka, apo nak di kato.!




Baru-baru ni aku ada berkenan lagi dengan beberapa handbag. Masa tu lepas hantar stok kat agen. Berfikir banyak kali nak beli ke tak, tapi akhirnya kecundang jugak. Adey...




Ok lah nanti citer lain plak. Dah penat jari maklum lama tak menaip. Kebizian memanjang. Sampai jumpa lagi, sayonara !.


Bole buat tempat sembunyi la...

Cerita Saya Yang Korang Mesti Baca Jugak :)


Minyak Herba Asmak

Mulakan Hari Dengan Makanan Sunnah


Makanan sunnah untuk kesihatan berpanjangan


Satu hari tu aku terdetik nak singgah satu kedai kat Bandar Baru Uda ni lepas setel hantar stok kat agen. Rasa macam nak cari dan amalkan makanan fresh. Tak nak dah kalau boleh makan atau minum bahan yang di proses. Ececeh cakap cam rajin sangat nak buat. Tapi setakat ni alhamdulilah tiap hari buat tak pernah miss demi kesihatan diri.

Barang-barang ni semua aku beli kat kedai ni ja. Lebih bagus la dari beli di pasaraya yang terlalu banyak jenama. Susah nak pilih mana satu yang paling bagus.

Cantik susunan dan meriah dengan pelbagai jenis makanan. Tergamam sekejap masa masuk kedai ni. Terbang la RM175 untuk minyak Zaitun, kurma, aprikot, habatussauda dan jajan manis sekaligus petang tu.


Wadi Doan
Jalan Padi Emas 1
Bandar Baru Uda
81200 Johor Bahru, Johor

Tel: +60 7-244 6270

Waktu : Setiap hari 9pg - 10mlm





Dari umur belasan tahun lagi memang aku dah amalkan sebaik bangun je dari tidur aku akan minum segelas air tanpa memberus gigi lagi. Arwah mak dan arwah cik aku yang ajar tapi orang dulu mana tau bagi sebab. Bila aku tanya, diaorang kata bagus je terutama untuk pencernaan. Tu je info yang dibagi.

Tapi bila dah makin dewasa lagi lah dah veteran macam ni, bila dah baca kebagusan minum air sebaik bangun pagi aku bersyukur sangat sebab ikut kata orang tua-tua dulu ni. Sebenarnya petua yang diaorang bagi tu semua ada manfaat untuk diri cuma diaorang tak pandai nak terangkan detail. Bukan macam sekarang semua di hujung jari. Tanya pakcik google je. Huhu...




Bila dengar Pn. Doktor dah cakap kat ceramah lagi la berkobar nak gunakan ilmu yang dapat dan kongsikan kat sini. Lepas ni aku akan kongsikan semua petua yang aku ada untuk tatapan muda mudi zaman sekarang. Muga bermanfaat untuk kita semua. Inshaallah...

Kalau dulu aku hanya minum air masak suam saja bila bangun pagi. Sekarang ni aku minum air rendaman kurma. Ok meh aku citer ikut turutan apa yang aku dah amalkan sekian lama dan pertambahan amalan baru.


KURMA SAFAWI MADINAH
RM25





Sebelum tidur aku akan rendam 3 biji kurma dalam air suam segelas. Aku rendam kurma safawi madinah sebab dia agak keras. Esok paginya aku akan minum air dan makan kurma tu sekali. Minum air kurma tu sebelum berus gigi dan makan kurma tu selepas gosok gigi. Apa pun ikut korang la nak buat macam mana. Yang penting kenyang dapat makan dan minum di awal pagi.



MINYAK ZAITUN
RM95





Masa perut kosong aku minum minyak zaitun 1 sudu, minyak kelapa dara 1 sudu dan madu 1 sudu. Dalam 3 minyak tu, nak telan minyak kelapa dara adalah azab sikit sebab rasa dan bau yang kuat tapi bertabahlah wahai hati. Pujuk diri untuk telan agar sihat selalu.

Minyak ni memang baik untuk minum, nak buat masak pun bole jugak. Jangan silap beli kat pasaraya antara minyak zaitun minum dengan minyak zaitun untuk masak saja ya. Sebab tu aku rekomen beli kat kedai Pak Arab.


MINYAK KELAPA DARA
RM76





Minyak kelapa dara ni aku beli kat UTM. Pure tau dan ada botol kecil dan besar. Tak pasti plak bila minum kena goncang atau tak tapi biasanya aku tak goncang la. Tak nak terlalu kuat bau dan rasa kelapa tu. Hehe...


MADU ASLI YAMAN
RM ikut gred





Madu asli dari Yaman ni memang pure dari negara Yaman. Harga memang beribu la sebab aku memang menjual madu ni. Dah tak pandang dah madu lain sebab bila rasa semua tak sedap. Tak tau la kalau madu ni dah habis nak cari kat mana plak.

Aku beli madu gred paling atas sekali dan ada juga second gred. Memang rasa berbeza. Siapa nak beli atau tanya apa-apa, boleh komen kat bawah ni ya. Yummy...

Lepas sarapan aku akan makan kurma sebiji lagi. Untuk makan biasa-biasa ni aku beli yang lembut sikit macam kurma madu atau ikut suka tekak la.


HABATUSSAUDA
RM20





Lepas makan tengahari aku akan telan sebiji habatussauda. Aku memang tak suka sebenarnya bab telan pil atau softgel ni, rasa tersangkut kat tekak je, lebih suka minum yang cecair. Nanti nak cari minyak habatussauda la plak. Rasa dia memang kekal lama jugak kat mulut tu. Kalau sendawa mesti bau habatussauda. Kaw-kaw...


APRIKOT
RM25





Petang plak bila rasa nak mengunyah, aku makan aprikot kering, ikut tekak aku berapa biji nak telan. Kurma pun akan makan sebiji lagi. Memang stok aprikot dan kurma ada kat rumah, ofis dan handbag. Rasa lapar ja makan. Gitew...


Jajan Manis
RM10








Kalau datang nak makan yang manis aku akan makan jajan manis arab ni. Yummy betol. Aku belajar makan ni pun dari besan boss aku yang memang berasal dari Yaman masa dia datang Malaysia hari tu. Aku ambil stok madu pun dari dia sebab dia tokey besar bisnes madu kat sana.

Lepas makan malam aku makan lagi sebiji kurma dan sebelum tidur lagi sebiji. Kalau malas atau takut terlupa aku telan terus 2 biji kurma tu. So genap lah makan 7 biji kurma sehari.


LEMON
RM ikut harga pasaran





Dan terbaru ni aku baru dapat tahu tentang kebagusan lemon. Kalau di FB suruh rebus lemon dan halia malam dan minum keesokan harinya tapi dek kerana kemalasan, aku hanya perahkan lemon campur madu dalam air panas dan minum bila dah suam kuku air tu. Katanya bagus untuk buang toksin dan pecahkan lemak yang degil. Mudah-mudahan berkesan. Biar lagi comel lote deh...

Orang gastrik pun boleh minum tapi selang selikan hari. Lemon lebih bagus dari limau kasturi ya sebab dia bersifat alkali bila dah masuk dalam perut, sebab tu orang yang ada gastrik digalakkan ambil lemon berbanding limau.

Semua makanan dan minuman ni adalah untuk kesihatan diri. Selain untuk kecergasan diri ianya boleh membantu untuk lebih awet muda macam aku, hehe perasan jap. Inshaallah...

Sekian untuk tatapan dan renungan minda kali ni. Nanti aku share citer yang lain plak ya. Babai...


Salah satu petua awet muda

Cerita Saya Yang Korang Mesti Baca Jugak :)


Minyak Herba Asmak