/**/
Subscribe Twitter

Jalan - Jalan Cuci Mata Di Muar


Bandar Maharani...


Morning uolls...kali ni aku nak citer pasal bandar Muar. Korang pernah sampai bando Muor tak? Haaa...gitew kalau orang Johor bercakap, huruf A tuko jadi O...haha.

Aku diperintahkan oleh pakcik waze menggunakan jalan lama untuk ke Muar sebab jalan jem masa tu. Adoyai, terasa jauh betol perjalanan ke Muar masa tu. Stress jugak la sekejap dok dalam kereta ni.



Bandar Muar @ Bandar Maharani
Johor








Memang sengaja laparkan perut semata-mata nak makan kat bandar Muar yang katanyer Asam Pedas Muar ni sedap sangat. Seb baik dah jamah sarapan sikit sebelum bergerak, kalau tak, ada pengsan kelaparan hehe.



Danish Hot Seafood & Asam Pedas
Parit Jawa
81450 Parit Jawa
Muar, Johor





Plan nak merasa Asam Pedas Mak Pon tapi bila sampai kedai Mak Pon tutup. Seb baik ada kedai asam pedas yang popular jugak katanye iaitu Asam Pedas Pak Yahya. Baru nak order, dah dibagitau, semua jenis ikan untuk asam pedas habis. Adey, camna bisnes ni, semua benda bole habis, tak da perancangan yang bagus betol la.




Medan makan ni semua ada masak asam pedas tapi yang sebelah Pak Yahya ni aku rasa kedai asam pedas orang Cina. Nak tak nak terpaksa bergerak ke depan sket untuk makan asam pedas yang direkomen oleh staf Pak Yahya.




Ada dua kedai kat situ. Satu penuh orang, satu tak da orang. Biasa la mentaliti manusia ni, akan pilih yang ramai orang, padahal tak da pun sedap mana masakannya. Tak terkecuali la aku sebab aku pilih kedai ramai orang.




Dah la berhimpit dan panas lit lit, redho ja la dah sampai situ dah tak boleh nak pilih makan makanan lain sebab otak dah set nak makan asam pedas.

Order cepat sampai tapi lauk asam pedas ikan pari tu tak berapa nak sedap. Nak buat macam mana, telan ja la kan sebab dah lapo sangat. Apa pun, memang tak boleh lawan Asam Pedas Johor Bahru la...!




Sebelum ke destinasi lain, sempat la bergambar sekeping dua kat area tempat makan tu.











Muar River Cruise
Jalan Tanjung 4
Taman Emas
84000 Muar, Johor

Tel: 019-6658827





Destinasi pertama jenjalan kat Muar adalah River Cruise. Tak sabar nak ronda atas air plak .




Tiket boleh tahan mahal untuk satu jam perjalanan. Dah tak da pilihan, lagi pun nak tengok jugak keadaan sungai tu, so layan ja la.






Mulanya nak naik belah malam sebab nak tengok kelip-kelip tapi aku di bagitau sekarang tak da lagi disediakan tiap hari. Mulanya diaorang sediakan tiap hari Sabtu malam Ahad je untuk tengok kelip-kelip tapi sekarang diaorang ambil pakej. Satu kepala diaorang kira RM30 dan tempahan mesti seramai 30 orang baru dilayan. Waktu sejam dan ada tempat yang diaorang akan bawak untuk tengok kelip-kelip sebab binatang tu dah hampir pupus.




Korang kena duduk ditempat yang disediakan sehingga korang dipanggil untuk naik ke bot. Biasanya bila dah ramai baru staf panggil naik ke bot. Selagi tak ramai, korang kena tunggu lagi eh.




Nak tak nak, aku naik ja la waktu tengahari panas buta tu. Tapi seronok jugak la sebab wajah disapa angin sepoi-sepoi bahasa. Wahhh...ayat melankolik dah keluar dah...haha.




Sejam atas cruise tu tak terasa sebab aku ralit tengok pemandangan dan air yang berkaca. Sempat lagi bergambar pegang stering cruise semata-mata nak up kat blog huhu.










Air macam simen berkilat, memang cantik sangat. Keindahan kehijauan memang masih tebal dan menyerlah kat Muar ni.







Korang kena naik cruise ni tau kalau datang Muar, kalau tak, rugi sangat.



Tanjung Emas
Taman Sri Tanjung
84000 Muar, Johor





Sebelum cari minum petang, aku ronda sekitar kawasan jeti tu. Tanjung Emas nama tempat aku melepak tu. Bergambar kat keretapi, sekitar jalan Tanjung Emas, Mural dua bersaudara dan gambar paling mahal, aku tiru aksi Sultan kita. I love u Sultan...!




























Nak minum petang kat kedai kopi 434 tak kesampaian sebab dah tutup. Adoyai ruginya tak dapat rasa kopi Muar kaw.





Special Mee Bandung Udang Galah Muo Ori
1-10, Tanjung Agas Muo
Muar, Johor

Tel: 017-7636568





Agaknya langkah kaki kiri kot, asyik tutup ja kedai yang aku nak try masakan dan lain-lain. Nak makan Mee Bandung Hanifah, bole plak tutup. Terpaksa search lain, nampak la Mee Bandung Muar. Tapi yang peliknya, bila sampai depan kedai, aku tak masuk kedai tu, aku masuk kedai sebelah. Alasan sebab kedai sebelah lagi ramai orang haha.

Tapi kali ni memang tak salah langkah lah sebab mee bandung dan air dia memang best tip top meletop. Len kali bole singgah lagi kedai ni. Aku rekomen la kedai ni kat korang.




Ok ni ja yang dapat aku share jalan-jalan kat Muar. Tak berapa banyak tempat dapat jengah sebab nak ke Kuala Lumpur plak. Kalau korang perasan, aku melaram dengan pelbagai bentuk cermin mata hitam kali ni. Tak sesia beli spec banyak.

Sampai ketemu di lain siaran...tata titi tutu...!


I pun nak naik bot macam tuan i jugak tau...


















Cerita Saya Yang Korang Mesti Baca Jugak :)






Meed-Disney Store @ Shopee


Kacip Fatimah Phyto Plus Keluaran UTM Skudai      Tongkat Ali Phyto Plus Keluaran UTM Skudai

Virgin Coconut Oil (VCO) Keluaran UTM Skudai     Dermags Skincare Trial Set Keluaran UTM Skudai